سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثمره دانش، خلوص در عمل است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وب سایت
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

مهمانان امروز :45
مهمانان دیروز :117
کل مهمانان :279124
تعداد کل یاداشته ها : 212
103/2/17
8:16 ص
امکانات وب سایت

چت آنلاین



نیت کنید و اشاره فرمایید


دریافت کد ساعت

..
مشخصات مدیر وب سایت
 
مهدی ربانی خواه[35]
چشام، روستایی است ایستاده بر کرانه کویر سبزوار از توابع بخش داورزن و یکی از چهار روستای بزرگ این بخش دیرینه. با پیشینه‏ای از فرهنگ، ادب و دانش؛ و آمیزه ای از دانایی، دینداری و دردمندی؛ مردمی خونگرم و بافرهنگ و محیطی مصفا و سرسبز. وجود رشته قناتها و باغهای میوه و کشتزارهای سرسبز، کویر را از صورت جغرافیای آن زدوده و ترنم زندگی و شور و سرزندگی را برای مردم به ارمغان آورده است. باشد که پاسش داریم و تداومش بخشیم.

طرح در دست اجرا - کلیک کنین
لوگوی دوستان
 

همزمان با 22بهمن ماه روز جشن آزادی و آزادگی مسابقه‌ نقاشی به موضوع انقلاب  و دهه فجر ویژه رده سنی 8 تا 15 سال در محل هیئت علی اکبری روستای چشام با همکاری پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی هنری روستا برگزار شد.

در این مسابقه حدود 70 نفز اعم از دختر و پسر شرکت کردند و بعد از بررسی به 12 نقاشی برتر جوایزی به رسم یادبود اعطا شد.

در پایان نیز همزمان با شب پیروزی انقلاب 22بهمن بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع روستا جوایز برندگان این مسابقه به آنان اهدا شد.

تصاویری از  این مسابقه :

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

با تشکر از پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی هنری روستا


  
  

بی شک امام خمینی عظمتی وصف ناپذیر در دل و جان مردم دارد. چراکه با فرارسیدن دهه فجر همه با عزمی والا و جدی سعی در گرامی داشت این دهه دارند.

در همین راستا مردم ولایت مدار روستای چشام طبق رسوم همه ساله خود امسال نیز با فرارسیدن ایام دهه فجر با بستن طاق نصرت و آذین بندی کوچه ها و معابر روستا دین خود را به امام و شهدای انقلاب ادا می‌کنند.

تصاویری از این آذین بندی و عزم والا:

1

4

2

5

3

6

6

7


90/11/17::: 12:31 ع
نظر()
  
  

پس از برگزاری مراسم چشمان بیدار کویر‍،نخستین یادواره شهدای والامقام روستای چشام، تندیس این مراسم در میدان شهدای روستای نصب شد.

و اینک تصاویری از این تندیس ...


  
  

در ادامه یادواره 16 شهید والامقام روستای چشام عصر روز جمعه 2 دی ماه بعد از مراسم تعزیه سی ام جوانان روستا تندیس میدان شهدای روستای چشام در میان خیل عظیم مشتاقان و سوگواران حسینی نصب شد.

 در این مراسم که با حضور پرشور مردم روستا و روستاهای اطراف و نیز بخشدار محترم منطقه داورزن و معاون فرمانداری شهرستان سبزوار برگزار گردید روحانی گرانقدر روستا به بیان مصائب و مداحی سید و سالار شهیدان پرداخته و در ادامه دبیر یادواره جناب آقای محمدرضا چشمی این تندیس را تلفیقی از محرم و عاشورا دانست و با توضیح اینکه دو بال کنار نماد بال های حضرت عباس(ع) در روز محشر می باشد و دست نماد دست قلم شده ایشان می باشد اشاره ای داشت و متذکر شد که من بعد هر جا نامی از چشام باشد این نماد و تندیس به همراه آن خواهد بود.

گفتنی است طراح هنری این اثر گرانبها جناب آقای غلامرضا چشمی برادر شهید بهزاد چشمی و سازنده آن جناب استاد خیرآبادی یکی از مجسمه سازان برجسته شهرستان سبزوار است.

در هنگام نصب

بعد از نصب

تندیس یادوراه شهدای چشام

نمایی از دو بال تندیس

حضور مردم

تندیس یادوراه5

حضور مردم2

ارسالی از: یوسف محمدپور

با تشکر از عباس چشمی(مدیر مدرسه ابتدایی چشام) که این تصاویر را به دست ما رساندند.

 


90/10/4::: 7:41 ع
نظر()
  
  

 

سال 90-89  در سراسر کشور جشنواره ای با عنوان جابربن حیان در مقطع ابتدایی برگزار گردید که استان خراسان رضوی با شرکت بیش از 1000 مدرسه و ارائه ی 30000 طرح در این جشنواره شرکت نمودند. از میان همه این طرح ها 200 طرح به مرحله ی استانی راه پیدا کرد، و فقط 75 طرح عنوان برتر را بدست آورد و به جشنواره ای که در مشهد مقدس برگزار گردید دعوت شدند.

 

کار جمعی

 

در این راستا طرحی که از مدرسه ی ابوذر غفاری روستای چشام بدست توانا و خلاقانه ی دانش آموز عزیز طاها محمدپور طراحی و اجرا شده بود، توانست جزو بهترین طرح ها قرار بگیرد. این طرح با عنوان منظومه شمسی خورشید با تمام سیارات منظومه را به تصویر کشیده بود . از نکات جالب طرح رعایت اندازه های سیارات نسبت به هم، دوری و نزدیکی آن ها به خورشید و شکل و رنگ آن ها بود که این پژوهش بر اساس آخرین یافته های علمی بود .

 

لوح یادبود

 

در تمامی مراحل کار از ابتدا سر کار خانم اکبری نیا معلم پرتلاش کلاس چهارم، راهنمایی های لازم را به این دانش آموز و دیگر دوستان او که کمک او در این طرح بودند داشتند . همچنین آقای عباس چشمی مدیر دبستان نیز تمامی امکانات را برای انجام این طرح از جمله وسایل و ابزار آلات طرح ،عکس ها و مطالب به روز و اینترنتی و... را فراهم نمودند تا این طرح با همت و خلاقیت دانش آموز عزیز طاها محمدپور و همراهی و همکاری خانم اکبری نیا جزو برترین های استان باشد ارزش این طرح وقتی آشکار می شود که هزار مدرسه و هزاران طرح با هم رقابت نموده و از سبزوار و تمام مناطق آن فقط 3 طرح پذیرفته شد که فقط منطقه داورزن تنها منطقه ی سبزوار بود که طرح آن جزو منتخبین قرار داشت و تنها طرحی که از یک مدرسه ی روستایی ارائه شده بود.

 

امید است که در آینده شاهد این افتخار آفرینی ها در صحنه های علمی، ورزشی و ...توسط جوانان روستایمان باشیم.

 من روستائیم نفسم پاک و راستین باور نمی کنم که تو باور نمی کنی.

ارسالی از: عباس چشمی(مدیر دبستان ابوذر غفاری چشام)


90/3/18::: 8:50 ع
نظر()
  
  

گرامیداشت سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره)

بی شک و بدون تردید جمهوری اسلامی ایران مرهون الطاف الهی و رهبری عظیم بنیان گذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) بوده و خواهد بود و بر ماست تا در رحلت ایشان به سوگ نشینیم و یاد آن رهبر عزیز و والامقام را گرامی بداریم.

در همین راستا چند سالی است که اهالی شهید پرور و ولایت مدار  روستای چشام در روز رحلت ایشان مراسم عزاداری و ختم قرآن به پا می دارند و هر ساله به شکوه این مراسم می افزایند. امسال نیز همچون سالهای گذشته این مراسم با خیل عظیم قشر فرهیخته و فرهنگی، اعضای کانون شهدای چشام، بسیجیان محترم روستا، جوانان و همین طور اهالی روستاهای مجاور (بروغن، شهرآباد، خسروآباد، باقرآباد و ...)برگزار شد.

البته زحمت اصلی و بار سنگین این مراسم بر دوش برادر عزیز جناب آقای علی محمدپور است که واقعا در تمامی مراسمات مذهبی روستا نقش اولیه و تعیین کننده ای برعهده دارند. باشد که پروردگار ایشان را از می ناب اهل بیت و ائمه اطهار سیراب نمایند و خیر دنیا و آخرت را نصیب ایشان نمایند.

این مراسم از ساعت 8 صبح 14 خردادماه آغاز گردید و با تلاوت قاریان عزیز و گرانقدر روستا و روستاهای اطراف و همچنین مصیبت خوانی دوستداران ایشان تا اذان ظهر ادامه یافت با برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر با امامت آقای عباس چشمی و بعد هم عزادارن عزیز برای صرف ناهار به هیئت علی اکبری روستا عزیمت کردند.

پارچه

مجلس ختم قرآن

حضورمردم

نماز جماعت ظهروعصر

پذیرایی وناهار

ارسالی از: پایگاه مقاومت بسیج شهدای چشام


  
  

کسب رتبه نخست تالیفات قرآنی در دومین دوره مسابقات قرآنی اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسر کشور توسط پژوهشگر جوان روستای چشام

در دومین دوره مسابقات قرآنی اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسر کشور که در تاریخ 28/2/90 تا 30/2/90 به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، آقای احمد ربانی خواه عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی موفق به کسب رتبه نخست بخش تالیفات قرآنی شد. 

اهدای جایزه

این دوره از مسابقات از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای اعضای هیئت علمی دانشگاههای تابعه وزارت علوم در ده بخش حفظ (حفط کل، بیست جزء، ده جزء، جزء سی‌ام)، قرائت، ترتیل، مفاهیم قرآن، مقالات قرآنی، ایده پردازی قرآنی و بخش تالیفات قرآنی برگزار شد و آقای ربانی خواه با کتاب «نقش زمان در فهم قرآن» موفق به کسب رتبه نخست بخش تالیفات قرآنی گردید.

در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور دکتر خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حمید محمدی قائم مقام وزیر ارشاد و رئیس مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی، ریاست و معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان از رتبه های برتر رشته های مختلف تقدیر به عمل آمد.

اهدای جایزه نخست 

گفتنی است کتاب مذکور در هفتمین جشنواره پژوهشی فردوسی در هفته پژوهش سال 1388 نیز موفق به کسب رتبه دوم در گروه دین و دانش گردیده بود.

«کتاب نقش زمان در فهم قرآن» در چهار فصل سامان یافته است. در نخستین فصل که خود از دو بخش تشکیل شده است، تعریف لغوی و اصلاحی زمان و عرف آمده و از ثبات و تغییر آموزه‌های دینی و تحول معرفت دینی مسلمانان از آموزه‌های دین سخن گفته شده است. در بخش دوم این فصل به امکان فهم قرآن، دلایل فهم‌پذیری قرآن، زبان قرآن، مراتب فهم قرآن و شواهدی از قرآن و حدیث و عقل بر زمانمند بودن فهم قرآنی پرداخته‌ شده است.

در فصل دوم در دو بخش به مبانی تحول فهم متون و اسباب تحول در برداشت‌ از قرن اشاره شده است. در مبانی تحول فهم متون از خردگرایی و تنقیح پیش‌فهم‌ها و... سخن‌ رفته و نویسنده توجه به زمینه‌ اجتماعی نزول قرآن، شبهات نوپدید زمان مفسر و اطلاعات و آگاهی بیرونی مفسران را عنوان اسباب برداشت از قرآن برشمرده‌ شده است.
در سومین فصل این کتاب، با ارائه این پژوهش، با ارائه تعریفی از تفسیر روز‌آمد دیدگاه‌های مخالفان و موافقان این رویکرد مطرح شده و برخی ویژگی‌های تفسیر روزآمد را بیان شده است.

آخرین فصل این نوشتار به نواقص و اشکالات تفاسیر روزآمد اختصاص یافته است. در این فصل با تبیین انتظار بشر از دین و حداقلی و یا حداکثری بودن آموزه‌های دینی به دو مورد از اشکالات تفاسیر روز‌آمد اشاره شده است و عقل‌گرایی بی‌ضابطه و علم‌گرایی شتاب‌زده در برخی تفاسیر از مواردی است که در این پژوهش به اختصار بررسی شده است.

کتاب نقش زمان در فهم قرآن 

شایان گفتن است که کتاب «نقش زمان در فهم قرآن» برای نخستین‌بار به همت انتشارات امید مهر در 256 صفحه به شمارگان 1000 نسخه و به بهای 45000 ریال به زیور طبع آراسته گشته است.

برای آشنایی بیشتر با دیدگاهها و اندیشه‌های این پژوهشگر به تارنمای اینترنتی (وبلاگ) ایشان به نشانی www.sokhon.parsiblog.com مراجعه نمایید.


90/3/2::: 9:54 ص
نظر()
  
  

هوالمحبوب

به همت گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان خوشاب، جمعی از دبیران محترم زبان و ادبیات فارسی ، دبیران محترم تاریخ، سرگروه‌های محترم آموزشی شهرستان خوشاب و گروهی از دوستداران آثار تاریخی-فرهنگی از ابنیه‌ی تاریخی روستای چشام بازدید نمودند. آقای موسی‌الرضا ربانی خواه -کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و از علاقه‌مندان آثار تاریخی فرهنگی-که سرپرستی این گروه بازدیدکننده را بر عهده داشتند درباره هدف این اقدام فرهنگی ابراز نمودند: هدف ما  معرفی بزرگان علم و ادب روستا در طی تاریخ، آشنایی با آثار تاریخی روستا و معرفی چشام به عنوان ماندگارترین روستای منطقه داورزن  می‌باشد. روستای چشام قدمتی به بلندای خطه بیهق دارد و بزرگان علم و ادب روستا، آثار ماندگار تاریخی آن و خیل عظیم قشر دانشگاهی امروزی روستا، خود نشانگر پیشینه تاریخی-فرهنگی چشام است. ایشان از زحمات و استقبال گرم شورای اسلامی، دهیار و اهالی محترم تقدیر و تشکر نمودند و از مسئولان منطقه و شهرستان خواستار توجه بیشتر به آثار تاریخی و بافت قدیمی روستا شدند.

همچنین ایشان اظهار داشتند: اگر همت والای خیرین بزرگوار و اهالی محترم روستا نبود شاید مسجد جامع و امامزده روستا وضعی دیگر داشت. این دو اثر تاریخی که در شمار آثار ملی کشور به ثبت رسیده است توجه بیشتر مسئولان میراث فرهنگی شهرستان را می‌طلبد تا از فرسودگی‌های احتمالی آن جلوگیری شود.

گروه مذکور از مسجد جامع (دوره صفوی)، بقعه متبرکه امامزده سید ناصر(عصر سربداری)، تپه فاریاب(دوره پارت)، منزل حاج کاظم چشمی(خانه تاریخی) و بافت قدیمی روستا بازدید نمودند . با بزرگان تاریخی روستا نظیر حاکم چشمی، خواجه شمس الدین علی چشمی و ... آشنا شدند. در پایان به رسم یادبود دو جلد از مجموعه اشعار آقای عباس چشامی به نام‌های کاش کمی بد بودی و چقدر دیر رسیدم و یک جلد از مجموعه اشعار آقای سید مجید چشمی به نام گل مریم تقدیم ادب‌دانان و فرهنگ‌دوستان گردید.

تصاویری از این بازدید:

       

منبع خبر: چشام نیوز


90/2/10::: 11:2 ص
نظر()
  
  

این مراسم که هر ساله و با حضور خیل کثیر مردم روستا برگزار می شود. امسال نیز با شور و شعفی خاص برگزار شد و جوانان و نوجوانان روستا  کشتی های بسیار جالبی گرفتند.

در ادامه تعدادی عکس از این مراسم باشکوه تقدیم به نگاه سبزتان می شود:

چشام 13 بدر

13 بدر چشام


90/1/29::: 9:17 ع
نظر()
  
  

بازی گوی‌پلیسی

برای این بازی باید توپ و چوب مخصوص بازی تدارک دیده شود و همچنین میدان بازی که اندازه‌ی آن با خط مشخص شده است.

در ابتدا افراد برای بازی به 2 تیم، 5 یا 7 نفره تقسیم می‌شوند. بعد از قرعه‌کشی که مشخص‌ می‌شود چه تیمی باید بازی را شروع ‌کند، تیم شروع کننده‌ی بازی به پشت میدان که محل شروع بازی است می‌رود و برای شروع بازی آماده می‌شود. افراد تیم دیگر باید در داخل میدان بازی پخش شوند و در جای مشخص شده بایستند.

 

 تیم بالا که ضربه را می زند

 شروع بازی:

هر کدام از افراد تیم شروع کننده‌ی بازی که به اصطلاح به آنها تیم بالا گفته می‌شود، به ترتیب و به نوبت زننده‌ی 3 ضربه با چوب به توپ می‌باشند که باید توپ به بالا یا به سمت جلو هدایت شود. در ضمن توپ آنها نباید در پشت سر بازیکن ضربه‌زن فرود بیاید یا از خطوط مشخص شده بگذرد. اگر این گونه شود امتیازی به تیم ضربه‌زن تعلق نمی‌گیرد. بعد از اتمام ضربات(3 عدد توپ) بازیکن به جایگاه مخصوص که سرپلیس نام دارد می‌رود و منتظر می‌ماند تا هم‌تیمی او هم سه ضربه یا سه توپ خود را بزند. بازیکنی که سرپلیس ایستاده با بهترین ضربه‌ی هم تیمی خود، باید به سرعت تمام خود را به انتهای مسیر مشخص شده که تَهِ پلیس نام دارد، برساند. اگر توانست با همان توپ برگردد، که برمی‌گردد، ولی اگر نتوانست آنجا می‌ماند تا همبازی او ضربه‌ی دیگر خود را به توپ بزند تا او بتواند برگردد. در این میان افراد داخل میدان یا تیم پایین باید توپ را گرفته و به فرد یا افراد در حال طی کردن مسیر مورد نظر بزنند.(این افراد پلیس نام دارند) اگر توپ به آنها برخورد کرد که تیم بالا سوخته و باید جای خود را با تیم پایین عوض کند ولی اگر به فرد یا افراد پلیس برخورد نکرد و توانستند با موفقیت مسیر را طی کنند دوباره بعد از دیگر افراد تیم، دارای توپ هستند و بدین صورت بازی ادامه می‌یابد.

 

تیم پایین

شایان ذکر است که تیم پایین یا افراد داخل میدان وظیفه دارند که توپ را به دست بازیکن ضربه‌زن برسانند، چون افراد تیم بالا حق ورود به داخل زمین را ندارند.


گردآورنده: حسن چشمی(خالسر)

 

 


89/11/12::: 9:56 ص
نظر()
  
  
<      1   2   3   4      >