سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فریب شیطان زینت می دهد و به طمع می اندازد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وب سایت
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

مهمانان امروز :132
مهمانان دیروز :179
کل مهمانان :280309
تعداد کل یاداشته ها : 212
103/2/30
9:36 ص
امکانات وب سایت

چت آنلاین



نیت کنید و اشاره فرمایید


دریافت کد ساعت

..
مشخصات مدیر وب سایت
 
مهدی ربانی خواه[35]
چشام، روستایی است ایستاده بر کرانه کویر سبزوار از توابع بخش داورزن و یکی از چهار روستای بزرگ این بخش دیرینه. با پیشینه‏ای از فرهنگ، ادب و دانش؛ و آمیزه ای از دانایی، دینداری و دردمندی؛ مردمی خونگرم و بافرهنگ و محیطی مصفا و سرسبز. وجود رشته قناتها و باغهای میوه و کشتزارهای سرسبز، کویر را از صورت جغرافیای آن زدوده و ترنم زندگی و شور و سرزندگی را برای مردم به ارمغان آورده است. باشد که پاسش داریم و تداومش بخشیم.

طرح در دست اجرا - کلیک کنین
لوگوی دوستان
 

کسب رتبه نخست تالیفات قرآنی در دومین دوره مسابقات قرآنی اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسر کشور توسط پژوهشگر جوان روستای چشام

در دومین دوره مسابقات قرآنی اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسر کشور که در تاریخ 28/2/90 تا 30/2/90 به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، آقای احمد ربانی خواه عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی موفق به کسب رتبه نخست بخش تالیفات قرآنی شد. 

اهدای جایزه

این دوره از مسابقات از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای اعضای هیئت علمی دانشگاههای تابعه وزارت علوم در ده بخش حفظ (حفط کل، بیست جزء، ده جزء، جزء سی‌ام)، قرائت، ترتیل، مفاهیم قرآن، مقالات قرآنی، ایده پردازی قرآنی و بخش تالیفات قرآنی برگزار شد و آقای ربانی خواه با کتاب «نقش زمان در فهم قرآن» موفق به کسب رتبه نخست بخش تالیفات قرآنی گردید.

در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور دکتر خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حمید محمدی قائم مقام وزیر ارشاد و رئیس مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی، ریاست و معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان از رتبه های برتر رشته های مختلف تقدیر به عمل آمد.

اهدای جایزه نخست 

گفتنی است کتاب مذکور در هفتمین جشنواره پژوهشی فردوسی در هفته پژوهش سال 1388 نیز موفق به کسب رتبه دوم در گروه دین و دانش گردیده بود.

«کتاب نقش زمان در فهم قرآن» در چهار فصل سامان یافته است. در نخستین فصل که خود از دو بخش تشکیل شده است، تعریف لغوی و اصلاحی زمان و عرف آمده و از ثبات و تغییر آموزه‌های دینی و تحول معرفت دینی مسلمانان از آموزه‌های دین سخن گفته شده است. در بخش دوم این فصل به امکان فهم قرآن، دلایل فهم‌پذیری قرآن، زبان قرآن، مراتب فهم قرآن و شواهدی از قرآن و حدیث و عقل بر زمانمند بودن فهم قرآنی پرداخته‌ شده است.

در فصل دوم در دو بخش به مبانی تحول فهم متون و اسباب تحول در برداشت‌ از قرن اشاره شده است. در مبانی تحول فهم متون از خردگرایی و تنقیح پیش‌فهم‌ها و... سخن‌ رفته و نویسنده توجه به زمینه‌ اجتماعی نزول قرآن، شبهات نوپدید زمان مفسر و اطلاعات و آگاهی بیرونی مفسران را عنوان اسباب برداشت از قرآن برشمرده‌ شده است.
در سومین فصل این کتاب، با ارائه این پژوهش، با ارائه تعریفی از تفسیر روز‌آمد دیدگاه‌های مخالفان و موافقان این رویکرد مطرح شده و برخی ویژگی‌های تفسیر روزآمد را بیان شده است.

آخرین فصل این نوشتار به نواقص و اشکالات تفاسیر روزآمد اختصاص یافته است. در این فصل با تبیین انتظار بشر از دین و حداقلی و یا حداکثری بودن آموزه‌های دینی به دو مورد از اشکالات تفاسیر روز‌آمد اشاره شده است و عقل‌گرایی بی‌ضابطه و علم‌گرایی شتاب‌زده در برخی تفاسیر از مواردی است که در این پژوهش به اختصار بررسی شده است.

کتاب نقش زمان در فهم قرآن 

شایان گفتن است که کتاب «نقش زمان در فهم قرآن» برای نخستین‌بار به همت انتشارات امید مهر در 256 صفحه به شمارگان 1000 نسخه و به بهای 45000 ریال به زیور طبع آراسته گشته است.

برای آشنایی بیشتر با دیدگاهها و اندیشه‌های این پژوهشگر به تارنمای اینترنتی (وبلاگ) ایشان به نشانی www.sokhon.parsiblog.com مراجعه نمایید.


90/3/2::: 9:54 ص
نظر()