سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پشیمان ترین مردم هنگام مرگ، دانشمندان بی کردارند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وب سایت
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

مهمانان امروز :3
مهمانان دیروز :20
کل مهمانان :277845
تعداد کل یاداشته ها : 212
103/1/29
1:45 ص
امکانات وب سایت

چت آنلاین



نیت کنید و اشاره فرمایید


دریافت کد ساعت

..
مشخصات مدیر وب سایت
 
مهدی ربانی خواه[35]
چشام، روستایی است ایستاده بر کرانه کویر سبزوار از توابع بخش داورزن و یکی از چهار روستای بزرگ این بخش دیرینه. با پیشینه‏ای از فرهنگ، ادب و دانش؛ و آمیزه ای از دانایی، دینداری و دردمندی؛ مردمی خونگرم و بافرهنگ و محیطی مصفا و سرسبز. وجود رشته قناتها و باغهای میوه و کشتزارهای سرسبز، کویر را از صورت جغرافیای آن زدوده و ترنم زندگی و شور و سرزندگی را برای مردم به ارمغان آورده است. باشد که پاسش داریم و تداومش بخشیم.

طرح در دست اجرا - کلیک کنین
لوگوی دوستان
 

امسال نیز همچون سالهای گذشته 14بدر چشام نیز پرشورتر و پرصلابت تر از همیشه در میان خیل جمعیت روستاهای مجاور همچون مقیسه، بروغن، شهرآباد، خسروآباد، چوبین و باقرآباد برگزار شد.

14بدر چشام همه ساله در محلی بنام کلام‌آباد(=کمال آباد)برگزار می‌شود. در رابطه با کلام‌آباد گویند که در گذشته قناتی جاری داشته و بسیار سرسبز و محل کشاورزی روستائیان بوده ولی به علت بلایای طبیعی و خشکی قنات مردم این قلعه را ترک کرده و به چشام نقل مکان کرده‌اند.

14بدر چشام به روایت تصویر:


91/1/17::: 10:38 ص
نظر()
  
  

طبق رسوم گذشته و به پاس داشت نیاکان و گذشتگان، مردم اعم از پیر، جوان، نوجوان و کودک همه ساله در این روز میمون، گرداگرد هم در بیرون از روستا در محلی به نام سیزده‌گاه(پشت باغا) جمع می‌شوند و علاوه بر دیدن و احوالپرسی از یکدیگر به کشتی گرفتن می‌پردازند.

در گذشته بدین منوال بوده است که قوچ یا گوساله‌ای را به عنوان جایزه برای فرد قهرمان که می‌توانسته همه یا اکثر کشتی‌گیران را شکست دهد، تعیین می‌کرده‌اند که این، مردم را ترغیب به کشتی گرفتن می‌کرده. اکنون نیز دهیار محترم روستا جوایزی را با مشورت دوستان دست‌اندرکار تهیه می‌کند و به کشتی‌گیرانی که بیشترین امتیاز را می‌گیرند، اهدا می‌کند.

تصویر سیزده قدیم: این تصویر متعلق به سال 1345 خورشیدی است و محل کشتی‌گیری و زورآزمایی باغ آقای رضایی بوده است.

و اما تصویر سیزده امروز:

 


91/1/16::: 11:1 ص
نظر()
  
  

این مسابقات با عنوان جام پاسداشت شهدای چشام  با حضور 9 تیم از روستاهای چشام، شهرآباد، فیض‌آباد و باقرآباد در 2 گروه؛ از روز اول فروردین ماه 91 تا هشتم همین ماه ادامه یافت و در پایان تیم رئال باقرآباد به مقام قهرمانی، تیم لیونل چشام به مقام نایب قهرمانی و تیم شهدای چشام به مقام سومی رسید. تیم اخلاق نیز تیم کانون فرهنگی هنری چشام و داور برتر نیز سیدمجید چشمی معرفی شدند.

گروه اول:  پسران دوست داشتنی باقرآباد، فرهنگیان چشام، لیونل چشام، فیض‌آباد، لاله های کبود چشام.

گروه دوم: رئال باقرآباد – شهدای چشام، کانون فرهنگی هنری چشام، شهرآباد.

جوایز این مسابقات:

دو سوم پول جمع‌آوری شده از مرحله ثبت‌نام تیم‌ها به تیم اول و یک سوم به تیم دوم اختصاص یافت و نیز جوایز تیم سوم و سه داور برتر را نیز سرهنگ دوم پاسدار برادر غلامرضا چشمی متقبل شدند.

 

با تشکر از ابوالفضل چشمی(مسئول تربیت بدنی بسیج چشام) و آقایان: فرزام(داور پیشکسوت)، هادی مقیسه و علیرضا چشمی و تمامی ورزشکاران و کسانیکه در برگزاری این مسابقات همت گماشتند.


91/1/16::: 10:52 ص
نظر()