سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گدا فرستاده خداست ، کسى که او را محروم دارد خدا را محروم داشته ، و آن که بدو بخشد خدا را سپاس و حرمت گذاشته . [نهج البلاغه]
لوگوی وب سایت
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

مهمانان امروز :25
مهمانان دیروز :92
کل مهمانان :278828
تعداد کل یاداشته ها : 212
103/2/15
5:26 ص
امکانات وب سایت

چت آنلاین



نیت کنید و اشاره فرمایید


دریافت کد ساعت

..
مشخصات مدیر وب سایت
 
مهدی ربانی خواه[35]
چشام، روستایی است ایستاده بر کرانه کویر سبزوار از توابع بخش داورزن و یکی از چهار روستای بزرگ این بخش دیرینه. با پیشینه‏ای از فرهنگ، ادب و دانش؛ و آمیزه ای از دانایی، دینداری و دردمندی؛ مردمی خونگرم و بافرهنگ و محیطی مصفا و سرسبز. وجود رشته قناتها و باغهای میوه و کشتزارهای سرسبز، کویر را از صورت جغرافیای آن زدوده و ترنم زندگی و شور و سرزندگی را برای مردم به ارمغان آورده است. باشد که پاسش داریم و تداومش بخشیم.

طرح در دست اجرا - کلیک کنین
لوگوی دوستان
 

عاشورا در روستای چشام

بی‌تردید شور حسینی و زنده نگهداشتن قیام جاودانه امام حسین، مقدمه شعور حسینی و درک مفهوم قیام و فلسفه رستاخیر عظیم عاشورا است. مراسم بزرگداشت قیام امام حسین در روز عاشورا در روستای چشام یکی از کم‌نظیرترین برنامه‌های سطح شهرستان سبزوار است. این مراسم از ساعات ابتدایی روز عاشورا در روستا شروع می‌شود و تا آخر وقت همان روز ادامه دارد.

در صبح روز عاشورا ابتدا هیئت‌های مذهبی روستا؛ هیئت جوانان علی اکبری و هیئت ابوالفضلی به همراه دسته زنجیر‌زنی و  نوحه‌خوانی و هیئت سنگ‌زنی به استقبال‌ هیئت‌های روستاهای اطراف می‌روند. هیئت‌های مذهبی روستای بروغن و شهرآباد که همجوار با روستای چشام‌اند در صبح روز عاشورا به همراه اهالی روستای خود برای شرکت در مراسم عاشورا به روستای چشام می‌آیند و در استقبالی گرم و فضایی صمیمی و دوستانه به محل برگزاری مراسم می‌آیند. هیئتهای روستاهای همجوار پیش از ورود به محل مراسم در پرسش و پاسخی که در قالب اشعار مذهبی ارائه می‌شود اجازه ورود می‌گیرند و پس از آن با نوحه خوانی و مرثیه سرایی به تجمع عاشورایی بزرگ روستای چشام می‌پیوندند. پس از پیوستن دیگر هیئتها به جمع عزاداران روستا‍‍، مدت زمانی به نوحه‌سرایی و مداحی در رثای سالار شهیدان و یاران وفادار آن حضرت می‌پردازند و پس از آن مراسم تعزیه‌خوانی روز عاشورا ـ که اصلی ترین برنامه روز عاشورا است ـ آغاز می‌شود. این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و عرض خیر مقدم و خوش‌آمد گویی نماینده هیئات مذهبی روستا آغاز می‌شود و پس از ورود کاروان امام حسین به کربلا نمایش آیینی تعزیه به منظور زنده نگهداشتن قیام جاودانه ابا عبدالله و آشنایی مردم با وقایع تاریخی قیام امام حسین، با نظمی خاص اجرا می‌شود.

 

صبح عاشورا

 

ورود شمربن ذالجوشن

با فرا رسیدن اذان ظهر، یکی از جوانان روستا با صدایی خوش و دلنشین اذان می‌گوید و عزاداران در صفوفی منظم و به هم فشرده نماز ظهر و عصر را که یادآور آخرین نماز امام حسین(ع) در روز عاشورا است به جماعت اقامه می‌کنند.

نماز ظهر

نماز ظهر 2

پس از اقامه‌ی نماز مجلس تعزیه‌خوانی ادامه می‌یابد و در حین اجرای مراسم تعزیه مردان و زنان در دسته‌های منظم به گونه‌ای که نظم مجلس به هم نخورد برای صرف نهار به هیئت حضرت ابوالفضل و حسینیه روستا می‌روند.

با فرا رسیدن عصر عاشورا و شهادت امام حسین مراسم تعزیه پایان می‌پذیرد. پس از اتمام مراسم مردم و هیئات مذهبی روستا ضمن تشکر از تمامی شرکت‌کنندگان در مراسم با آنها خداحافظی می‌کنند و برای زیارت اهل قبور و شهیدان به سمت گلزار شهدای روستا به راه می‌افتند و پس از زیارت اهل قبور و امام‌زاده سید ناصر مراسم روز عاشورا پایان می‌یابد.

ورود نخل در آخر مجلس که اعتقاد بر این است که این نخل از جانب پروردگار به صحرای کربلا فرود می آید و روح امام حسین را به آسمان هفتم می برد.


89/12/12::: 7:28 ع
نظر()