سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس غفلت کرد، نادان ماند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وب سایت
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

مهمانان امروز :19
مهمانان دیروز :19
کل مهمانان :277998
تعداد کل یاداشته ها : 212
103/2/4
5:49 ع
امکانات وب سایت

چت آنلاین



نیت کنید و اشاره فرمایید


دریافت کد ساعت

..
مشخصات مدیر وب سایت
 
مهدی ربانی خواه[35]
چشام، روستایی است ایستاده بر کرانه کویر سبزوار از توابع بخش داورزن و یکی از چهار روستای بزرگ این بخش دیرینه. با پیشینه‏ای از فرهنگ، ادب و دانش؛ و آمیزه ای از دانایی، دینداری و دردمندی؛ مردمی خونگرم و بافرهنگ و محیطی مصفا و سرسبز. وجود رشته قناتها و باغهای میوه و کشتزارهای سرسبز، کویر را از صورت جغرافیای آن زدوده و ترنم زندگی و شور و سرزندگی را برای مردم به ارمغان آورده است. باشد که پاسش داریم و تداومش بخشیم.

طرح در دست اجرا - کلیک کنین
لوگوی دوستان
 

برگزاری نماز عید قربان با امامت حاج آقا احمد روحانی ، روحانی محترم و شخیص روستای چشام به روایت تصویر:


  
  

تصاویری از جشن ولادت ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضا در مسجد جامع روستای چشام:

ولادت علی ابن موسی الرضا

ثامن الحجج

ثامن الحج

ثامن الحجج


90/7/17::: 7:7 ع
نظر()
  
  

مراسم شهادت امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب تشیع به روایت تصویر:

شهادت

شهادت

شهادت

شهادت

ارسالی از: کانون فرهنگی هنری روستا


  
  

مردم مومن و روزه دار روستای چشام همچون دیگر مومنین همه ساله مراسم شبهای ماه رمضان به ویژه شبهای قدر را در مسجد جامع روستا برگزار می‌کنند. مهمترین برنامه های مسجد در شب قدر عبارتند: برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء‍، قرائت دعای افتتاح،‌ سخنرانی، مداحی و نوحه خوانی، احیای شب قدر، اقامه صد رکعت نماز شب قدر به جماعت، قرائت دعای جوشن کبیر و ....

 


  
  

در ایام ماه پرمهر رمضان و در زادروز کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بانوان روستای چشام در هیئت حضرت علی اکبر روستای چشام روزه خود را افطار کردند. در این مراسم که با حضور چشمگیر بانوان همراه بود ریاست محترم اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سبزوار و روحانی مستقر روستا و جمعی از اعضای محترم شورای اسلامی و دهیار حضور داشتند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان در حاشیه این مراسم از پروژه احداث خانه عالم روستا ـ که مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد ـ و پروژه ساختمان آشپزخانه حسینه روستا بازدید کردند و از همکاری صمیمانه مردم تشکر و قدردانی نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین فاطمیان با شرکت در نماز جماعت مغرب و عشاء و  دعای پرفیض توسل و افتتاح در مسجد جامع چشام از حضور پررنگ اهالی روستا در مراسمات فرهنگی و مذهبی مسجد تشکر کردند و حضور پرشور جوانان در این مراسمات را فرصتی گرانبها برای خودسازی و جامعه سازی دانستند.

ایشان همچنین با معارفه روحانی مستقر در روستا جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین روحانی ابراز امیدواری کردند که حضور دائمی و فعال روحانی جوان روستا منشأ خیرات و برکات فراوانی برای مردم چشام باشد.

حجت الاسلام و المسلمین فاطمیان رئیس اداره تبلیغات اسلامی سبزوار

حجت السلام و المسلین روحانی

 سبز پوشان نیروی انتظامی

افطاری بانوان

افطاری بانوان

افطاری بانوان


90/5/28::: 12:38 ص
نظر()
  
  

در سالروز میلاد امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هیئت و موسسه فرهنگی ـ مذهبی جوانان حضرت علی اکبر روستای چشام با همکاری فعالان فرهنگی، دانش‌آموزان، دانشجویان و حضور پررنگ اقشار مختلف مردم روستا مراسم باشکوهی برگزار کردند.

این مراسم در محل هیئت ابوالفضلی روستای چشام با تلاوت آیات نور و ذکر دعای فرج آغاز شد و با برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی ادامه یافت.

سخنرانی در موضوع اهمیت انتظار و وظیفه منتظران، مدیحه سرایی مداحان در توصیف شخصیت و کرامات امام زمان، اجرای گروه سرود دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی پسرانه شهدای چشام، ارائه اشعار و مقالات دانش‌آموزان دختر، برگزاری مسابقه فرهنگی نامه‌ای به امام زمان، اجرای مسابقات زنده فرهنگی و هنری و اجرای دو برنامه موسیقی سنتی توسط گروه نوپای موسیقی سنتی روستا با اجرای قطعات آوازی و تصنیف در مدح و منقبت امام زمان از مهم‌ترین برنامه‌های جشن میلاد امام زمان بود.

در این مراسم با اهدای جوایز ارزنده‌ای از برندگان مسابقات فرهنگی ـ هنری و فعالان این برنامه تقدیر به عمل آمد.

پذیرایی از شرکت‌کنندگان و پخش شیرینی و شربت از دیگر برنامه های جنبی مراسم عید نیمه شعبان بود.برای بازدیدکنندگان محترم وبلاگ بخشی از فایلهای تصویری و صوتی برنامه اجرا شده توسط گروه موسیقی سنتی ارائه می‌شود.

برای دانلود فایل تصویری موسیقی سنتی این مراسم روی لینک زیر کلیک کنید:

درآمد، ساز و آواز؛ نوازنده دف: علی چشمی (عباس)، خواننده: مهدی ربانی خواه

برای دانلود فایل صوتی موسیقی سنتی این مراسم روی لینکهای زیر کلیک کنید:

تصنیف یار مشکل پسند؛ نوازنده دف: علی چشمی (عباس)، خواننده: مهدی ربانی خواه

تصنیف آتش دل؛ نوازنده دف: علی چشمی (عباس)، خواننده: مهدی ربانی خواه

تصنیف صبح بیداری؛ نوازنده دف: علی چشمی (عباس)، خواننده: مهدی ربانی خواه

 دعای سلامتی و فرج امام زمان

دعای فرج

ارائه مقالات دانش‌آموزی

اجرای موسیقی سنتی

 مدیحه سرایی

 اجرای گروه سرود مدرسه راهنمایی روستای چشام


90/5/10::: 5:42 ص
نظر()
  
  

آقا بیا تا زندگی معنا بگیرد                   شاید دعای مادرت زهرا بگیرد 

آقا بیا تا با ظهور چشم هایت        این چشم های ما کمی تقوا بگیرد

الی متی احار فیک یا مولای

 

پیشاپیش ولادت حضرت قائم در راه است و دوستدارانش در این ماه در حد اعلای خود آنچه در توان دارند در کفه اخلاص می گذارند و بدون هیچ قید و بندی در راه ائمه اطهار گام بردارند.

امسال نیز چون هر سال اهالی مومن و ولایت مدار روستای چشام همچون گذشته در تلاشند تا مراسمی در خور شان امام عصر  برگزار نمایند. لذا از دوستداران گرانقدر تقاضا داریم تا در این روز گرداگرد هم و با حضور در این مراسم از فیض مادی و معنوی آن برخوردار شوند. 

مکان مراسم: حسینیه روستای چشام


90/4/17::: 8:6 ع
نظر()
  
  

مراسم قرآن خوانی هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع روستای چشام با حضور جمع کثیر مردم روستا برگزار می‌شود.

 امام جماعت روستا جناب آقای مرتضی چشمی مسبب و شروع کننده این کار نیک و پسندیده است که برایش از درگاه ایزد منان اجر جزیل و موفقیت و سعادت در دنیا و آخرت را خواستاریم.

1

2

3 

سپاس از: کانون فرهنگی هنری مسجد جامع روستا


90/4/16::: 7:12 ع
نظر()
  
  

عاشورا در روستای چشام

بی‌تردید شور حسینی و زنده نگهداشتن قیام جاودانه امام حسین، مقدمه شعور حسینی و درک مفهوم قیام و فلسفه رستاخیر عظیم عاشورا است. مراسم بزرگداشت قیام امام حسین در روز عاشورا در روستای چشام یکی از کم‌نظیرترین برنامه‌های سطح شهرستان سبزوار است. این مراسم از ساعات ابتدایی روز عاشورا در روستا شروع می‌شود و تا آخر وقت همان روز ادامه دارد.

در صبح روز عاشورا ابتدا هیئت‌های مذهبی روستا؛ هیئت جوانان علی اکبری و هیئت ابوالفضلی به همراه دسته زنجیر‌زنی و  نوحه‌خوانی و هیئت سنگ‌زنی به استقبال‌ هیئت‌های روستاهای اطراف می‌روند. هیئت‌های مذهبی روستای بروغن و شهرآباد که همجوار با روستای چشام‌اند در صبح روز عاشورا به همراه اهالی روستای خود برای شرکت در مراسم عاشورا به روستای چشام می‌آیند و در استقبالی گرم و فضایی صمیمی و دوستانه به محل برگزاری مراسم می‌آیند. هیئتهای روستاهای همجوار پیش از ورود به محل مراسم در پرسش و پاسخی که در قالب اشعار مذهبی ارائه می‌شود اجازه ورود می‌گیرند و پس از آن با نوحه خوانی و مرثیه سرایی به تجمع عاشورایی بزرگ روستای چشام می‌پیوندند. پس از پیوستن دیگر هیئتها به جمع عزاداران روستا‍‍، مدت زمانی به نوحه‌سرایی و مداحی در رثای سالار شهیدان و یاران وفادار آن حضرت می‌پردازند و پس از آن مراسم تعزیه‌خوانی روز عاشورا ـ که اصلی ترین برنامه روز عاشورا است ـ آغاز می‌شود. این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و عرض خیر مقدم و خوش‌آمد گویی نماینده هیئات مذهبی روستا آغاز می‌شود و پس از ورود کاروان امام حسین به کربلا نمایش آیینی تعزیه به منظور زنده نگهداشتن قیام جاودانه ابا عبدالله و آشنایی مردم با وقایع تاریخی قیام امام حسین، با نظمی خاص اجرا می‌شود.

 

صبح عاشورا

 

ورود شمربن ذالجوشن

با فرا رسیدن اذان ظهر، یکی از جوانان روستا با صدایی خوش و دلنشین اذان می‌گوید و عزاداران در صفوفی منظم و به هم فشرده نماز ظهر و عصر را که یادآور آخرین نماز امام حسین(ع) در روز عاشورا است به جماعت اقامه می‌کنند.

نماز ظهر

نماز ظهر 2

پس از اقامه‌ی نماز مجلس تعزیه‌خوانی ادامه می‌یابد و در حین اجرای مراسم تعزیه مردان و زنان در دسته‌های منظم به گونه‌ای که نظم مجلس به هم نخورد برای صرف نهار به هیئت حضرت ابوالفضل و حسینیه روستا می‌روند.

با فرا رسیدن عصر عاشورا و شهادت امام حسین مراسم تعزیه پایان می‌پذیرد. پس از اتمام مراسم مردم و هیئات مذهبی روستا ضمن تشکر از تمامی شرکت‌کنندگان در مراسم با آنها خداحافظی می‌کنند و برای زیارت اهل قبور و شهیدان به سمت گلزار شهدای روستا به راه می‌افتند و پس از زیارت اهل قبور و امام‌زاده سید ناصر مراسم روز عاشورا پایان می‌یابد.

ورود نخل در آخر مجلس که اعتقاد بر این است که این نخل از جانب پروردگار به صحرای کربلا فرود می آید و روح امام حسین را به آسمان هفتم می برد.


89/12/12::: 7:28 ع
نظر()
  
  

 با هدف ریشه‌کنی بی‌سوادی در عرصه‌ی مهمی، همچون قرآن و قرآن آموزی، بانوان روستای چشام در طرحی بسیار پسندیده، ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند و با شرکت در مراسم هر روزه‌ی تلاوت قرآن در منزل یکی از بانوان گرامی و خیر‌خواه روستا، درصدد هستند تا بتوانند در این زمینه به شکوفایی برسند و از مسئولان محترم اداره ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سبزوار خواستار مربی آموزش دهنده ی مجربی هستند تا برای آموزش بهتر و موثرتر قرآن برای آنان انجام وظیفه نماید.

تعدادی عکس از این مراسم:

 

ارسالی از حسین چشمی


89/11/28::: 11:36 ص
نظر()
  
  
<      1   2