سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از پرسیدن درباره نادانسته ها کوتاهی مکن؛ هرچند به دانش نامور شده باشی . [امام سجاد علیه السلام]
لوگوی وب سایت
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

مهمانان امروز :11
مهمانان دیروز :25
کل مهمانان :277416
تعداد کل یاداشته ها : 212
103/1/10
11:23 ص
امکانات وب سایت

چت آنلاین



نیت کنید و اشاره فرمایید


دریافت کد ساعت

..
مشخصات مدیر وب سایت
 
مهدی ربانی خواه[35]
چشام، روستایی است ایستاده بر کرانه کویر سبزوار از توابع بخش داورزن و یکی از چهار روستای بزرگ این بخش دیرینه. با پیشینه‏ای از فرهنگ، ادب و دانش؛ و آمیزه ای از دانایی، دینداری و دردمندی؛ مردمی خونگرم و بافرهنگ و محیطی مصفا و سرسبز. وجود رشته قناتها و باغهای میوه و کشتزارهای سرسبز، کویر را از صورت جغرافیای آن زدوده و ترنم زندگی و شور و سرزندگی را برای مردم به ارمغان آورده است. باشد که پاسش داریم و تداومش بخشیم.

طرح در دست اجرا - کلیک کنین
لوگوی دوستان
 

آیین سنگ زنی روستای چشام  در ماه محرم

باز آمدی ای مه که شود خون دل عالم        آمد زسما ناله که ای وای محرم

آیین سنگ زنی در ایام محرم از دیرباز در روستای چشام برگزار می‌شده و از چند صد سال گذشته بصورت آیینی مذهبی، در دهه اول ماه محرم انجام می گیرد .

  (ریتم شور سنگ زنی)

هیئت سنگ زنی متشکل از 100 عضو فعال است که از شب پنجم ماه محرم تا شب عاشورا هر شب در بین برنامه‌های هیئت‌های مذهبی دیگر روستا همچون هیئت حسن حسین ، هیئت علی اکبری و هیئت ابوالفضلی در رثای مولایمان حسین(ع) به سوگواری می‌پردازند.

 

  (ریتم سه ضرب سنگ زنی)

برگزاری این آیین بدین صورت است که مداح در وسط حلقه‌ی افراد هیئت قرار می‌گیرد و اعضای هیئت گرداگرد وی می‌چرخند و با ریتم آهنگی، محزون و خاص در وزن های سه ضرب ، چهار ضرب و شور، سنگ‌های خود را بصورت متحدالشکل به هم می‌کوبند که این آیین در چند سال گذشته بسیار در بین جوانان و نوجوانان روستا مورد توجه قرار گرفته و بسیاری در این نوع سوگواری شرکت می‌کنند.

مداح پیشکسوت این آیین مذهبی که پیر غلامی بسیار مهربان و دوست داشتنی بود زنده‌یاد جناب آقای مُلّا علی اکبر چشمی نام داشت که چند سال پیش به درگاه رحمت ایزدی پیوست و با صدای محزون خود این عزاداران را از عشق حسینی سیراب می‌کرد  ./

 

   با درگذشت این مرد عالیقدر و رئوف فرزندانشان عهده دار این وظیفه گشتند و تاکنون نیز آنرا حفظ کرده‌اند و با شوق و علاقه‌ای زاید الوصف و تمام نشدنی آنرا به انجام می‌رسانند.

در حال حاضر محمد رضا چشمی نوه‌ی مرحوم مُلّا علی اکبر چشمی عهده دار این وظیفه خطیر است.

محمدرضا چشمی

که در این رابطه می‌گوید :

بعد از پاره ای توضیحات و معرفی خود ...

این شیوه‌ی آیینی مذهبی از سالهای دور و نسل به نسل به بنده حقیر رسیده و این حقیر تا جایی که بتوانم تلاش خواهم نمود تا هر چه بهتر بتوانم در رثای شهیدان گلگون کفن دشت کرببلا و سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به عنوان مداح هیئت به ایفای نقش بپردازم.

ناگفته نماند این هیئت تاکنون مکانی برای اعضای هیئت جهت گردهمایی و حضور بهتر در حسنیه روستا نداشته که در حال حاضر فرزندان مرحوم ملا علی اکبر چشمی در صدد هستند تا بتوانند جایی را برای هیئت خود دست و پا نمایند و هیئتی مستقل و هدفمند گردند.

السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.

 

 


89/9/30::: 12:3 ع
نظر()
  

نام: علیرضا               نام خانوادگی: چشمی            

نام پدر: حسن            تاریخ تولد:1377

 

علیرضا چشمی

  محل تولدتون کجا بوده: شهرستان سبزوار روستای چشام

 چه رشته ورزشی دوست دارین: آمادگی جسمانی

در چه مسابقاتی شرکت کرده اید و چه مقام هایی کسب نموده‌اید؟

در سال 87 در مسابقات استانی در شهرستان قوچان توانستم 3 مدال طلا کسب کنم و نیز در این مسابقات قهرمان قهرمانان شدم.در همین سال برای مسابقات کشوی اعزام شدم به استان زنجان ولی متاسفانه چون اولین حضورم در مسابقات کشوری بود و با جو مسابقات آشنا نبودم ، چهارم شدم و نتوانستم مدالی کسب نماییم.

 در سال 88 دوباره از منطقه به مسابقات استانی راه پیدا کردم و به شهرستان فریمان محل برگزاری این مسابقات رفتم و مقام سوم تیمی و دوم ایستگاهی و دوم انفرادی را کسب نمودم.

در سال 89 برای شرکت در مسابقات کشوری که در رامسر برگزار می‌شد اعزام شدم که در این مسابقات در دو استقامت مقام دوم کشوری را به دست آوردم.

مجموع مدال‌هاتون تاکنون چند تا بوده؟ 3طلا، 1 نقره و 2 برنز

قهرمانی

 از اینکه در روستا متولد شدید، پشیمان نیستید؟ نه اتفاقا خیلی هم خوشحالم چون که قهرمانان خاکی و مردم دوست همه از از همین روستاهای دارای امکانات کم و با زحمت زیاد ستاره شده اند.

چرا به ورزش علاقمند شدید. دلایل خود را ذکر کنید؟ وقتی می دیدم بچه ها با مینی‌بوس به خوابگاه و بعد به تمرین می‌روند کنجکاو شدم تاببینم که تمرین آنها چطوری است. بعد که رفتم دیدم بچه ها با تلاش بسیار تمرین می‌کنند، من هم به ورزش علاقمند شدم و در رشته آمادگی جسمانی تمرینات خود را بطور جدی و با پشتکار از کلاس پنجم تقریبا سال 85 شروع کردم و تاکنون نیز با عنایت پروردگار به این موفقیت‌ها نائل آمده ام.

دلایل موفقیت تون چی بوده؟ اول توکل خدا بعد هم پدر و مادر و معلمان و مربیان گرانقدر.

نقش خانواده در این موفقیت چقدر بود؟خیلی زیاد . مثلا وقتی می دیدند که من خسته شدم و گاهی از رقابت با رقیبانم ناامید می‌شدم، خانواده با تلفن من را امیدوار می‌کردند تا تلاش کنم و بتوانم بر رقیبانم پیروز گردم.

برای آینده ورزشی خود چه برنامه ای دارید؟ دوست دارم در آینده ورزشکار جهانی شوم و برای کشورم و جامعه خودم و همین طور روستام افتخارات زیادی کسب کنم.

آرزوتون چیه؟ این که بتونم با موفقیت هام گوشه ای از زحمان پدر و مادرم و که برام زحمات زیادی می‌کشن جبران کنم اگه لیاقت شو داشته باشم.

خواستت از مسئولین چیه؟ اول اینکه مسئولین روستا به فکر روستا بیفتند و دست به کار بشن و مانع پیشرفت روستا نشن و دوم اینه که چون روستای ما در منطقه داورزن جزء سومین روستای پرجمعیت محسوب می شه مسئولین ورزشی توجه ویژه ای داشته باشند و یه سالن ورزشی چند منظوره برامون درست کنند تا جوونای روستا که خیلی هم زیادن بتونن اوقات فراغت خودشونو سالم و موفق سپری کنند(اگرچه که استادیوم روستا هم حدود 10 ساله ناتموم رها شده) ولی امیدوارم از همین جا مسئولین حرفامو بخونن تا بیشتر از این روستام و جوونای روستام عقب نیفتیم. ان شاءالله

و آخرین سوال. علی آقا چه پیامی به دوستان هم سن و سال خودت داری؟ این که همواره به خدا توکل کنند و هیچوقت از خدا ناامید نشن و در هر راهی که قدم میزارن اول با فکر خوب اون راه و بشناسن و تا لحظه آخر تلاش کنند و در کنار ورزش به پدر و مادر خودشون هم کمک کنند.

 

مدال ها

 در چه خانواده ای بزرگ شدید؟ من در خانواده ای متوسط متولد شدم و رشد پیدا نمودم.

شغل پدر و مادرتون؟ پدرم کارگره و مادرم هم خونه‌دار.

الان چیکار می‌کنی؟ من کلاس دوم راهمنایی هستم و در مدرسه راهنمایی شهدای چشام مشغول تحصیلم و شاگرد ممتازم.

موفقیتان چه بوده است؟ من خودم را موفق نمی دانم این مردم روستا هستند که به من لطف دارند و مرا مورد ستایش و عنایت خود قرار می دهند. من در مسابقات ورزشی چند قهرمانی کسب نموده ام.


89/9/6::: 6:1 ع
نظر()
  
  
<      1   2   3   4