سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] آن که به عیب خود نگریست ، ننگریست که عیب دیگرى چیست ، و آن که به روزى خدا خرسندى نمود ، بر آنچه از دستش رفت اندوهگین نبود ، و آن که تیغ ستم آهیخت ، خون خود بدان بریخت ، و آن که در کارها خود را به رنج انداخت ، خویشتن را هلاک ساخت ، و آن که بى‏پروا به موجها در شد غرق گردید ، و آن که به جایهاى بدنام در آمد بدنامى کشید ، و هر که پر گفت راه خطا بسیار پویید ، و آن که بسیار خطا کرد شرم او کم ، و آن که شرمش کم پارسایى‏اش اندک هم ، و آن که پارسایى‏اش اندک ، دلش مرده است ، و آن که دلش مرده است راه به دوزخ برده . و آن که به زشتیهاى مردم نگرد و آن را ناپسند انگارد سپس چنان زشتى را براى خود روا دارد نادانى است و چون و چرایى در نادانى او نیست ، و قناعت مالى است که پایان نیابد ، و آن که یاد مرگ بسیار کند ، از دنیا به اندک خشنود شود ، و آن که دانست گفتارش از کردارش به حساب آید ، جز در آنچه به کار اوست زبان نگشاید . [نهج البلاغه]
لوگوی وب سایت
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

مهمانان امروز :23
مهمانان دیروز :6
کل مهمانان :277403
تعداد کل یاداشته ها : 212
103/1/9
11:3 ع
امکانات وب سایت

چت آنلاین



نیت کنید و اشاره فرمایید


دریافت کد ساعت

..
مشخصات مدیر وب سایت
 
مهدی ربانی خواه[35]
چشام، روستایی است ایستاده بر کرانه کویر سبزوار از توابع بخش داورزن و یکی از چهار روستای بزرگ این بخش دیرینه. با پیشینه‏ای از فرهنگ، ادب و دانش؛ و آمیزه ای از دانایی، دینداری و دردمندی؛ مردمی خونگرم و بافرهنگ و محیطی مصفا و سرسبز. وجود رشته قناتها و باغهای میوه و کشتزارهای سرسبز، کویر را از صورت جغرافیای آن زدوده و ترنم زندگی و شور و سرزندگی را برای مردم به ارمغان آورده است. باشد که پاسش داریم و تداومش بخشیم.

طرح در دست اجرا - کلیک کنین
لوگوی دوستان
 

نماز عید فطر چشام به رسم هر ساله در محل مصلی روستا با امامت روحانیت معظم و معزز شیخ محمد مزینانی و حضور بی مثال مردم روستا برگزار شد.

و اینک حضور این عزم والا و بی مثال:

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

نماز عید فطر چشام

عکاس: علی و یوسف محمدپور قلعه نو


92/5/19::: 10:41 ع
نظر()
  
  

محفل انس با قرآن کریم 27 رمضان 92 با همت روحانی عزیز شیخ محمد مزینانی در چشام برگزار شد. ایشان با دعوت از قاریان صاحب عنوان شهرستان داورزن موجبات شور و اشتیاق و طنین نوای قاریان خوش صدا را در مسجد روستا موجب شدند.

محفل انس با قرآن چشام

محفل انس با قرآن چشام

محفل انس با قرآن چشام

محفل انس با قرآن چشام

محفل انس با قرآن چشام

محفل انس با قرآن چشام

محفل انس با قرآن چشام

محفل انس با قرآن چشام

محفل انس با قرآن چشام

خبرنگار: یوسف محمد پور قلعه نو


  
  

دانلود تصنیف محلی خراسانی بنام آوای روستا:

گروه موسیقی چشمان بیدار کویر چشام

 

نیمه شعبان 92، هیئت ابوالفضلی روستای چشام


92/4/11::: 9:54 ع
نظر()
  
  

جشن الفبای کلاس اولی های مدرسه پسرانه ابوذر غفاری چشام به روایت تصویر:

جشن الفبای دبستانی ها

جشن الفبای دبستانی ها

جشن الفبای دبستانی ها

جشن الفبای دبستانی ها

جشن الفبای دبستانی ها

جشن الفبای دبستانی ها

جشن الفبای دبستانی ها

جشن الفبای دبستانی ها

با تشکر از عباس چشمی (مدیر مدرسه ابتدایی چشام)


92/2/30::: 8:11 ع
نظر()
  
  

تصاویر مراسم یادواره شهدای دانش آموز (حماسه و مدرسه)  و برپایی نمایشگاه:

1

شهدای دانش آموز

شهدای دانش آموز

4

5

6

این مراسم با حضور فرهنگیان، خانواده محترم شهدا و دانش آموزان  مدارس ابتدایی و راهنمایی و هنرستان الداغی چشام  برگزار گردید.

با تشکر از عباس چشمی(مدیر مدرسه ابوذر غفاری چشام)


91/11/25::: 5:46 ع
نظر()
  
  

بدلیل اصرار مسئولین شهرستان داورزن امسال مراسم روز 22 بهمن(راهپیمایی) که هر ساله در روستا با استقبال بی نظیر مردم خونگرم برگزار می شد، برگزار نشد و آنان خواستار حضور مردم روستا در این  شهرستان شدند. اعضای محترم شورای اسلامی و دهیار و مدیران پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی هنری روستا تصمیم گرفتند که در شب 22 بهمن مراسم یادبودی برگزار نمودند.

این مراسم با نوای قرآن کریم(برادر م.ر) شروع شد و با طنین انداز شدن سرود ملی ایران همه از جا بلند شدند. در ادامه مراسم, خانم فاطمه چشمی(دانش آموز ابتدایی) دکلمه ای 5 دقیقه ای در خصوص شهیدان انقلاب اجرا نمود و حجت چشمی در یک بخش 10 دقیقه ای به ارائه برنامه طنر پرداخت و در ادامه مسابقه ای تحت عنوان فجر نور با جضور بزرگان روستا برگزار شد. در ادامه برنامه جوایزی به شرکت کنندگان در مسابقه نقاشی اعطا شد و در پایان نیز شیخ حسن ایزی(روحانی روستا) به بیان ثمرات و ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

و اینک تصاویری از این مراسم با شکوه در مسجد جامع بعد از اقامه نماز مغرب و عشا:

22 بهمن

22 بهمن

22 بهمن

22 بهمن

22 بهمن

22 بهمن

22 بهمن

22 بهمن

22 بهمن

22 بهمن

با تشکر ویژه از مسئولین گرانقدر روستا, پایگاه مقاومت بسیج, کانون فرهنگی هنری و خانه زینبیه روستای چشام


91/11/22::: 7:11 ع
نظر()
  
  

خانه زینبیه روستا به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 21 بهمن مسابقه نقاشی برگزار نمود که در این مسابقه تعداد 30 عدد نقاشی برتر در محل هیئت جوانان علی اکبر(ع) به نمایش درآمد.

مسابقه نقاشی به روایت تصویر:

نقاشی

نقاشی

نقاشی

نقاشی

نقاشی

نقاشی

نقاشی

نقاشی

نقاشی

تشکر ویژه از خانه زینبیه روستا


  
  

افتتاح ضریح منور امامزاده سیدناصر روستای چشام با حضور مسئولین شهرستان داورزن:

امامزاده سید ناصر

امامزاده سیدناصر

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

امامزاده

عکاس: محمدرضا چشمی 


91/11/22::: 6:41 ع
نظر()
  
  

شب یلدای باستانی، میراث ماندگار نیاکان نژاده ما ایرانیان و طولانی ترین شب مهرورزی و هم صحبتی با دوستان بر تمامی چشامی های فرهنگ دوست و ادب پرور گرامی باد.

گرد آمدیم:

شبچره ای بود و آتشی،

گفت و شنود و قصه و نقلی ز سیر و  گشت

وقتی که برشکفت گل هندوانه، سرخ

در اوج سرگذشت

یلدا، شب بلند، شب بی ستارگی

لختی به تن طپید و به هم رفت و درشکست

با خانه می شدیم که گرد سپیده دم

بر بام می نشست.

شب یلدا

یلدا برگرفته ازواژه ای سریانی و به مفهوم «میلاد» است. ایرانیان باستان این شب را شب تولدالهه مهر «میترا» می پنداشتند و به همین دلیل این شب را جشن می گرفتند و گرد آتشجمع می شدند و شادمانه رقص و پایکوبی می کردند. آن گاه خوانی الوان می گستردند و«میزد» نثار می کردند.

«میزد» نذری یا ولیمه ای بود غیر نوشیدنی، مانند گوشتو نان و شیرینی و حلوا و در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرورآیینی، خوانی می گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان،عطردان، بخوردان و غیره، برآورده ها و فرآورده های خوردنی فصل و خوراک هایگوناگون، از جمله خوراک مقدس و آیینی ویژه ای که آن را «میزد» می نامیدند، بر سفرهجشن می نهادند.

بازمانده این رسوم هنوز پابرجاست و به ویژه در خانواده های زرتشتی ایرانی و هندی و سایر کشورهای جهان تمام و کمال اجرا میگردد.

باوری بر این مبنا نیز بین مردم رایج بود که در شب یلدا، قارون(ثروتمند افسانه ای) در جامه کهنه هیزم شکنان به در خانه ها می آید و به مردم هیزممی دهد و این هیزم ها در صبح روز بعد از شب یلدا، به شمش زر تبدیل می شود؛بنابراین، باورمندان به این موضوع، شب یلدا را تا صبح به انتظار از راه رسیدن هیزمشکن زربخش و هدیه هیزمین خود بیدار می ماندند و مراسم جشن و سرور و شادمانی بر پامی کردند .

مراسم تولد میترا به عنوان شبی مقدس همراه با آیین مهر «میترائیسم» از طریق مانویان و نوافلاطونیان مشرق زمین به اروپا رفت و پس از بسط وگسترش آیین مسیحیت، بسیاری از آداب و رسوم «کیش مهر» جذب آن شد و میلاد مهر، که بهعقیده مهرپرستان منجی بشریت در پایان دنیا خواهد بود، به مسیح منتسب گشت و شب یلداتبدیل شد به شب نوئل که در روز 25 ماه دسامبر جشن گرفته می شود و چند شب با شبیلدای ما فاصله دارد.


  
  

جناب آقای محمد صادقی مدیر آموزش و پرورش منطقه داورزن  در شب ششم محرم مصادف با 30/8/1391 در نشستی با حضور اهالی محترم روستای چشام و خانواده های خیرین و عزیز از دست داده روستا ضمن تقدیر و تشکر از همت بالا و وصف ناشدنی اهالی محترم و عرض تسلیت به خانواده های داغدار به خصوص خانواده محترم مرحوم اصغر چشمی ک محمدرضا، تاکید داشتند که باید با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم های فعلی مردم دست همت خود را بالا زنند و بیشتر از این به فکر مدارس باشند چرا که مدرسه ابتدایی ابوذر غفاری روستا که بدست خود اهالی ساخته شده هم اکنون 2تا از کلاس های آن به وضعیت نامطلوبی دچار شده و از خیرین محترم عاجزانه تقاضا داریم که همت خود را به سمت این مدرسه قدیمی روانه دارند و نگذارند ناخواسته شاهد حوادث ناگواری باشیم.

در ادامه مراسم ایشان از خانواده های محترمی که به مجتمع بقیه الله چشام کمکهای مالی نموده بودند با اهدای لوح سپاس از این خانواده ها تجلیل نمودند.

اسامی این خانواده ها و خیرین به شرح زیر است:

خانواده مرحوم شیخ زین العابدین چشمی - خانواده مرحوم قربان آذربو - جناب آقای محمدرضا چشمی(مدیر محترم اداره آب و فاضلاب سبزوار) - جناب آقای حسن سلیمانی- جناب آقای حسن چشمی محمدعلی- جناب آقای عباس چشمی محمدعلی -جناب آقای رضا چشمی(خیاط) - جناب آقای علی ساربانی - جناب آقای محمد چشمی حاج محمدتقی - سرکار خانم گرامی زهرا آذربو.

و اینک تصاویری از این تجلیل:

1

2

3

10

4

5

6

7

8

9

با سپاس از تمامی عزیزان وخانواده های ایشان، امیدواریم که در آینده شاهد کمک های بیشتر اهالی به این گونه فعالیت های فرهنگی باشیم.


  
  
   1   2   3   4      >